Parannuksia sivupohjien hallintaan, artikkelin käännös

  • Kharadus
  • Kharadus hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
30.07.2013 13:34 - 30.07.2013 13:53 #5540 : Kharadus
Kharadus loi aiheen: Parannuksia sivupohjien hallintaan, artikkelin käännös
Alkuperäinen artikkeli löytyy osoitteesta magazine.joomla.org/issues/issue-july-2013/item/1365-template-manager-improvements

Parannuksia sivupohjien hallintaan (Template Manager) Joomla 3:ssa

Olen Googlen Summer of Code 2013 –ohjelmaan Joomlalla osallistuva intialainen opiskelija. Projektini tavoite on dramaattisesti parantaa sivupohjien hallintaa ja lisätä siihen useita uusia ominaisuuksia.


Kuka olen


Olen kolmannen vuoden yliopisto-opiskelija Intiasta, ja asun Delhin NCR-osiossa perheineni. Olen verkkosovellustenkehittäjä ja Open Source –intoilija. Koen itseni onnekkaaksi, koska aloitin työskentelyni aikakaudella, jossa FOSS:ia (Free and open-source software) otetaan käyttöön maailmanlaajuisesti ja sen arvostus kasvaa. Opiskelijana tunnen, että Open Sourcen hyödyt ovat vertaansa vailla. Voin rehellisesti sanoa, että mielestäni osallistuminen Open Source –projektiin on yksi jaloimmista asioista, mitä tehdä voi.

Intiassa Open Sourcen käyttöönotto ja kehitystyöhön osallistuminen on vielä lastenkengissään, mutta tuleva sukupolvi, johon minäkin kuulun, on jo alkanut muuttaa tilannetta. Ihmiset ovat paremmin tietoisia ja näkevät FOSSin selkeät, kieltämättömät hyödyt. Uskoisin, että on vain ajan kysymys, koska näemme suuren määrän säännöllisiä ja erittäin motivoituneita osallistujia Intiasta.

Olen myös ruokaintoilija ja Manchester Unitedin fanaattinen kannattaja. En jätä väliin ainoatakaan ottelua lauantai-iltaisin, aikanaan halusin jopa ryhtyä jalkapallonpelaajaksi.


Joomla

Ollessani työharjoittelijana uudessa yrityksessä viime kesinä ensimmäinen saamani projekti oli rakentaa verkkosivusto Joomlan avulla asiakkaalle. En ollut tutustunut yhteenkään CMS:ään tätä ennen, joten opettelin kuinka rakentaa sivupohjia Joomlaan, ja miten muut asiat toimivat. Työharjoittelukauteni lopuksi olin luonut 5-6 sivustoa Joomlaa käyttäen. Käytin lukuisia lisäosia ja opettelin niiden muokkaamisen itselleni sopivaksi, joka auttoi minua tutustumaan Joomlan arkkitehtuuriin.

Käytin kokemustani kehittämään verkkosivuja yliopiston tapahtumille ja järjestöille. Näillä main tein päätökseni osallistua Joomlan kehitykseen ja antaa jotakin takaisin yhteisölle. Paras tapa päästä alkuun oli osallistua GSoC 2013 –ohjelmaan Joomlaa käyttäen, joten valmistelin ja lähetin ehdotukseni. Onnekseni opettajat ja ohjelman vetäjät pitivät ajatuksestani, valiten minut ohjelmaan.


Projekti


Virallisesti projektini nimi on ”Parannuksia sivupohjien hallintaan Joomla 3:ssa (Improvements to the Template Manager for CMS 3)”. Tämän projektin tarkoituksena on parantaa sivupohjien hallintaa ja lisätä siihen lukuisia ominaisuuksia. Päätavoitteena on tehdä muutoksien teko sivupohjiin helpoksi sekä loppukäyttäjille, että kehittäjille.

Sen tulisi olla intuitiivinen ja riittävän yksinkertainen, jotta ohjelmointitaustaa omaamatonkin sen ymmärtäisi. Koska sivupohjien hallintaa ei ole sen suuremmin muutettu sitten Joomlan 1.5-version, on tämän projektin tavoitteena dramaattisesti muuttaa sitä ja lisätä siihen uusia toimintoja, pitäen mielessä loppukäyttäjien sekä kehittäjien vaatimukset.

Uusi sivupohjien hallinta tulee sisältämään seuraavat ominaisuudet:

• kyky muokata kaikkia tiedostotyyppejä (css, php, js, less, xml)
• uusien tiedostojen luonti
• ylikirjoitusten luominen
• less-tiedostojen kääntäminen
• sivupohjan esikatselu
• muokattavat JUI-generoinnit
• lataamistoiminto tiedostojen lisäämiseen
• tuki CDN:lle
• kuvien rajaus ja koon muokkaaminen


Lopputulos


Projekti on tällä hetkellä kehitysasteella, ja toimeenpanosuunnitelmaa on muutettu kolmisen kertaa suunnitteluvaiheen aikana, jotta vaatimukset täytettäisiin täysin ja uusittu sivupohjien hallinta toisi innovatiivisia asioita kentälle.

Projektin valmistuttua voidaan sivupohjien hallintaa käyttää kuten selainpohjasta tekstieditoria. Tiedostoja voidaan helposti selata ja avata muokkaamista varten. Tämä tekee sivupohjan muokkaamisesta huomattavasti helpompaa, koska suurin osa työstä voidaan tehdä kirjautumalla ylläpitotilille sen sijaan, että muokattaisiin tiedostoja FTP:n tai SSH:n avulla.
Hakemiston rakenne ja tiedostot listataan vasempaan laitaan puurakennelistaan, kun taas editori avautuu oikealle puolelle, jos jonkin artikkelin muokkaus-painiketta painetaan.

Antaakseni paremman hahmotelman työstäni alla on pieni malli projektista. Kehitin useita malleja eri toteutustavoista, koska ne ovat muuttuneet useita kertoja ajan myötä. Tämä on näiden testien lopputulos. Tämä on vain varhainen malli lopullisesta, joten kaikkia yllä mainittuja ominaisuuksia ei vielä välttämättä näy.




Blogaan projektin kehityksestä ja kaikesta siihen liittyvästä jatkuvasti. Kaikki aiemmat toteutussuunnitelmat ja mallit löytyvät minun GSoC Template Manager Project –sivultani ( googlesummerofcode3.cloudaccess.net/ ).


Syy tämän projektin valitsemiseksi

Valitsin tämän projektin, koska uskoin omaavani riittävän kokemuksen sivupohjien luomisesta ja omaan hyvän ymmärryksen sivupohjien käsittelemisestä Joomlassa. Toinen syy tähän projektiin päätymisessä oli kykyni käytännön tasolla samaistua tilanteeseen. Jos jään jumiin jonkin asian kanssa, ajattelen vain mitä ominaisuuksia itse kehittäjänä haluaisin, ja minkälaisella toteutuksella se parhaiten sopisi CMS:ään. Tämä auttaa minua uusien ideoiden kehittelyssä. Henkilökohtaisesti uskon valinneeni itselleni parhaiten sopivan projektin, koska minulla on myös erittäin hauskaa tätä tehdessä.


Suuret kiitokset

Haluan kiittää opettajiani, ohjelmistonhallinnoijia, tuotannonjohtoryhmää ja Joomla-yhteisöä, jotka ovat kaikki olleet erittäin kannustavia jatkuvasti, ja olen heistä jokaiselle erittäin kiitollinen, koska he ovat antaneet minun työskennellä vapaasti ideoideni kanssa, sekä löytäneet kiireisistä aikatauluistaan aikaa kuunnella minua ja antaa rakentavaa palautetta. Haluaisin myös kiittää heitä siitä, että he valitsivat minut ja antoivat minulle mahdollisuuden osallistua rakastamani ohjelmiston kehitystyöhön. Kiitän myös CloudAccess:ia, joka tarjoaa opiskelijoille kolmen vuoden ajan vapaan hostauksen ja verkkodomainin.


Artikkeli PDF-muodossa:
Tämä liitetiedosto on piilotettu vierailta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy nähdäksesi se.
Liitetiedostot:
Last Edit: 30.07.2013 13:53 : JiiKoo.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.07.2013 16:34 #5541 : jkwebdesign
jkwebdesign vastasi aiheeseen: Parannuksia sivupohjien hallintaan, artikkelin käännös
Tuossa on monia hyviä parannuksia tulossa. Mutta yksi asia iskee kuvan perusteella silmään, rivinumeroiden puuttuminen. Niiden kanssa olisi oikein käyttökelpoinen ja riittävä editori, mutta ilman niitä menee turhan hitaaksi tehdä mitään.

Asiakaslähtöisesti suunniteltuja internet- sekä graafisia palveluita: www.sutjakka.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.08.2013 18:14 #5554 : Mortti
Mortti vastasi aiheeseen: Parannuksia sivupohjien hallintaan, artikkelin käännös
Kiitos taas Kharadus käännöksestäsi... jokainen on ollut hienoa luettevaa... meidän tulisi luoda oma kategoriansa näille hienoille artikkelikäännöksille vai kuinka?

Terveisin,

Sami

Finnish Joomla! Language Coordinator | One of the guys behind Joomla.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Kharadus
  • Kharadus hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
08.08.2013 09:21 #5576 : Kharadus
Kharadus vastasi aiheeseen: Parannuksia sivupohjien hallintaan, artikkelin käännös
Kiitos ja kumarrus, viihdyttävää käännettäväähän nuo ovat, kun kirjoittajien kirjoitustyylit vaihtelevat niin laidasta laitaan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.09.2013 06:07 - 06.09.2013 06:08 #5719 : JiiKoo
JiiKoo vastasi aiheeseen: Parannuksia sivupohjien hallintaan, artikkelin käännös

jkwebdesign kirjoitti: Tuossa on monia hyviä parannuksia tulossa. Mutta yksi asia iskee kuvan perusteella silmään, rivinumeroiden puuttuminen. Niiden kanssa olisi oikein käyttökelpoinen ja riittävä editori, mutta ilman niitä menee turhan hitaaksi tehdä mitään.


Nyt tuo rivinumerointi näyttäisi toteutuvan Joomla 3.2 -versiossa. Vihdoin ja viimein. :cheer:

Kokemus on asia, jonka saat heti kun olisit tarvinnut sitä.
jaakko.korhonen(at)jg-oppimiskeskus.fi
Last Edit: 06.09.2013 06:08 : JiiKoo.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.09.2013 08:03 #5720 : jkwebdesign
jkwebdesign vastasi aiheeseen: Parannuksia sivupohjien hallintaan, artikkelin käännös
Toivotaan toivotaan:)..

Täytyy nyt tässäkin hehkuttaa, että aimoinen julkaisu tulee olemaan tuo 3.2 jos kaikki kaavaillut muutokset on mukana. Versionumero voisi uusien ominausuuksien puolesta olla 5:)

Kaiken tuon kun saa 3.5:seen vakaaksi niin hyvin menee..

Asiakaslähtöisesti suunniteltuja internet- sekä graafisia palveluita: www.sutjakka.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.084 sekuntia